העברה ללא תמורה בין בני זוג: איך עושים את זה?

עסקת העברת נכס ללא תמורה דומה במובנים רבים לכל עסקת מקרקעין רגילה.

ההיבט החוזי בא כאן לידי ביטוי במידה זהה וכן הרישום בטאבו.

למעשה, במקרים מסוימים חייבת עסקה כזאת גם במס ולכן חשוב להכיר היטב את ההיבטים השונים של העסקה, לפני שמבצעים אותה.

 

מה זה העברה ללא תמורה?

העברה ללא תמורה, עוסקת כמובן במקרקעין, כאשר הכוונה היא להעברת נכס מקרקעין – אדמה, או מבנה, אשר עוברים מבעלות של אדם אחד לבעלות של אדם אחר – ללא כל תמורה.

סוג זה של עסקה, מטבע הדברים, נפוץ בעיקר בין בני משפחה ובכלל זה גם בני זוג והמחוקק אף מעודד סוג זה של עסקאות על ידי מתן תמריצים שונים.

 

הבעיה עשויה להתחיל כאשר בין בני הזוג התבצעה העברה ללא תמורה, אלא שלאחר זמן מה – החלו בהליך גירושים, או פרידה ואז בן הזוג שהנכס היה בבעלותו במקור מנסה להשיב את הנכס לבעלותו.

אלא שמהלך כזה הוא כמעט בלתי אפשרי, אם ההעברה בוצעה במלואה והנכס כבר נרשם בטאבו.

 

מיסוי מיוחד על עסקת העברה ללא תמורה

בניגוד לעסקאות מקרקעין רגילות, בהן מעורב גם מס רכישה בגובה מוגדר, העברה ללא תמורה בין בני זוג תתבצע ללא מס רכישה כלל, בתנאי שבני הזוג מתגוררים יחד.

עסקה העברה ללא תמורה פטורה למעשה גם ממס שבח, בתנאי שבני הזוג מתגוררים יחד לפחות שנה, מנהלים אורח חיים משותף וכן גרים בנכס המיועד להעברה.

 

כיצד מבצעים עסקת העברה ללא תמורה?

העברה במתנה נחשבת עסקת מקרקעין לכל דבר, אבל אין חובה לערוך חוזה, שכן אפשר לחתום על תצהירי מתנה ולהסתפק בכך. בנוסף, יש לספק מספר מסמכים נוספים:

  1. תצהיר מאומת על ידי עורך דין, חתום על ידי עורך הדין ועל ידי המעביר
  2. תצהיר נוסף, חתום על ידי מקבל המתנה
  3. ייפוי כוח
  4. טופס הצהרה לרשויות המס, בו יש לציין את שווי הנכס
  5. מומלץ לעגן את העסקה בהסכם מתאים כדי למנוע מחלוקות ואי הבנות בעתיד.

 

  • נותן הנכס יכול להתחרט ולשנות את דעתו, כל עוד לא בוצע רישום בטאבו של העברת הנכס, בתנאי שמקבל הנכס התנהג בצורה קיצונית, המצדיקה את ביטול המתנה וכן אם מצבו הכלכלי של מעביר הנכס הדרדר.

 

לסיכום

העברת נכס במתנה יכולה להיראות כפעולה חיובית, הנושאת עימה יתרונות רבים, אלא שחשוב להכיר גם את החסרונות וכן את הבעיות שיכולות להיווצר, בתנאים מסוימים, שאינם נדירים במיוחד.

משום כך, גם כאשר מדובר בעסקת מתנה, בעיקר כאשר מדובר על העברה בין בני זוג, חשוב לערוך חוזה מסודר ולהיעזר בשירותיו של עו"ד מקרקעין מנוסה, אשר יגן על העסקה וכן על האינטרסים שלכם, מפני פגיעה אפשרית.

 

מאזניים

אולי יעניין אותך גם

פירוק חברה
עריכת דין
הבנת פירוק חברה: מדריך מקיף

אם אתם שוקלים לגשת להליך של פירוק חברה, או שההליך נכפה עליכם, חשוב להבין את ההיבטים המשפטיים והמעשיים הכרוכים בתהליך. פירוק חברה יכול להיות תהליך

קרא עוד »
עורך דין רצח
עריכת דין
למה שאדם יפנה לעורך דין רצח?

אנו עדים בשנים האחרונות לעלייה משמעותית במספר האזרחים שמגלים באיחור כי עליהם לפנות אל עורך דין פלילי כדי להסתייע בו לאחר שביצעו רצח. עובדה זו

קרא עוד »