למה חשוב לעשות כתב כמויות

בנייה או שיפוץ של נכס נדל"ן דורשת השקעה משמעותית הן של מאמץ והן של חומרי גלם. אחד השלבים החשובים בדרך לקבלת הערכה מושכלת של עלויות הבנייה או השיפוצים בנכס הינה יצירת כתב כמויות, המתייחס לכלל התשומות שיושקעו בנכס. מהו בדיוק כתב הכמויות ומי אחראי לכתוב אותו? למה נדרש כתב הכמויות ולמה חשוב לעשות כתב כמויות עוד לפני שהפועל הראשון מתחיל לעבוד על הבנייה או השיפוצים? בשורות הבאות נרחיב מעט בנושא ונבהיר את החשיבות שלו הן לחישוב העלויות הצפויות של העסק והן לשם נקיטת אמצעים שיסייעו שמירה על מסגרת התקציב שנקבה עבור הבנייה או השיפוצים.

 

 

כתב כמויות – מה זה ומי כותב אותו

כתב כמויות הוא בעצם טבלה המציגה את כלל החומרים הנדרשים לאורך כל תהליך הבנייה או השיפוצים של הנכס. טבלת הכמויות אמורה להכיל את כל החומרים, החל מהמסמר הראשון הנדרש וכלה החומרי הבניין האחרים הנדרשים. כתב הכמויות מחושב על ידי האדריכל או מהנדס הבניין, או על ידי האדם האחראי על השיפוצים במבנה. למעשה, הטבלה מתרגמת את הדרישות הנובעות מתוכנית הבנייה או השיפוצים לערכים כספיים ברורים. כך ניתן לחשב בקלות יחסית את עלויות הבנייה למטר מרובע ואת העלויות הצפויות עבור כלל השיפוצים או הבנייה.

כאמור, מי שכותב ומחשב את כתב הכמויות הוא אדריכל או המהנדס. שני בעלי המקצוע הללו מכירים את תוכנית הבנייה או השיפוצים ויודעים לחשב את סוג החומרים הנדרשים ואת הכמויות שלהם. חישוב כתב כמויות מתבצע הן עבוד בנייה והן עבור שיפוצים, גם כשמדובר במבנים קטנים ובוודאי כשמדובר במבנים גדולים מאד (עוד על כתיבת מסמך כתב כמויות).

למה חשוב לכתוב כתב כמויות

כאמור לעיל, החשיבות של כתב הכמויות היא בעצם העובדה שמדובר בהערכה מושכלת ומקצועית של סוג החומרים הנדרשים להשלמת הבנייה ושל הכמויות הנדרשות מכל אחד מהם. כתב כמויות הוא חשוב משני טעמים: הראשון – הוא מאפשר למי שאמון על ביצוע הבנייה או השיפוצים בפועל, להיערך בהתאם ולהשיג את חומרי הבניין הנדרשים. הערכות נכונה תזרז את תהליך הבנייה ותקטין את הסיכויים לעיכובים עקב מחסור בחומרים הקשורים לתהליך. מנגד, כתב הכמויות מאפשר למשקיעים המלווים את הבנייה מבחינה פיננסית, להעריך בצורה נכונה ומושכלת את ההוצאות הצפויות להם עבור חומרי הגלם. מדובר בדרך כלל באחת משתי ההוצאות המשמעותיות ביותר בתהליך הבנייה, כאשר ההוצאה המשמעותית השנייה הינה ההוצאה בגין כוח האדם.

כתב כמויות המחושב בצורה נכונה מונע הפתעות לכל הצדדים ומאפשר לעבור את תהליך הבנייה מתחילתו ועד סופו, בלי הפתעות מיותרות ובלי משברים שעלולים לנבוע ממחסור בחומרי בנייה וציוד. בנוסף, ניתן למנוע בקלות יחסית זליגה של חומרי בנייה שעלולה לקרות במקרים שבהם חישוב הכמויות לא בוצע כהלכה או בכלל. אם קבלן הבנייה או השיפוצים לא עמד בדרישות הנובעות מכתב הכמויות, יש לשאול אותו את השאלות הנכונות ולרדת לשורש העניין.

מתבלטים האם לשפץ נכס או לרכוש דירה מקבלן – הכנסו למאמר הבא.

אולי יעניין אותך גם

נדל"ן
איך לקנות בית בישראל היום

רכישת בית בישראל יכולה להיות השקעה מוצלחת ומתגמלת למדי, אך התנהלות מול שוק הנדל"ן הסבוך דורשת תכנון מוקדם ושיקול דעת מדוקדק. בין אם אתם גרים

קרא עוד »