איך עובד תשלום מזונות בעת הליך הוצאה לפועל?

הליך הפטר לא חל על חוב המזונות, מה שמעלה את השאלה מה עושים איתו במהלך ואחרי הליך מחיקת החובות. במאמר הבא נביא תשובות לשאלות הנפוצות ונסביר למה כדאי להתייעץ עם עורך דין מנוסה.

 

תהליך הפטר והשפעתו על תיקי ההוצאה לפועל

הדינמיקה של תשלום מזונות במהלך הליך הוצאה לפועל, במיוחד בהקשר של מחיקת חובות, היא סוגיה מורכבת השוזרת בין חובות דיני משפחה לדיני הוצאה לפועל. ההבנה כיצד מתייחסים לתשלומי מזונות בתרחישים מסוג זה, חיונית הן לחייבים והן לנושים, במיוחד לאלו המעורבים בהסדרי מזונות.

 

מהו הליך הוצאה לפועל?

כאשר אדם עובר הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל, בסופו הוא יקבל בדרך צו הפטר. צו זה פוטר את החייב ממרבית החובות שנתבעו או שניתן היה לתבוע אותם במה שכונה בכבר, הליך פשיטת הרגל, מה שהופך אותם לבלתי ניתנים לאכיפה משפטית. עם זאת, לא כל החובות ניתנים להפטר על פי חוק. סוגים מסוימים של חובות, לרבות תשלומי מזונות, פטורים מהפטר זה.

 

המאפיינים של חוב מזונות

חובות מזונות, בין אם הם מגיעים לאדם פרטי או למוסד כמו המוסד לביטוח לאומי, אינם נפטרים גם לאחר שניתן צו הפטר בהליכי מחיקת חובות בהוצאה לפועל. פטור זה משקף את ההכרה של מערכת המשפט בחשיבותן ובעדיפותן של חובות התמיכה המשפחתית. הרציונל מאחורי פטור זה הוא להבטיח שצורכיהם הכלכליים של בני זוג לשעבר או ילדים, כפי שנקבע על ידי בית משפט לענייני משפחה, ימשיכו להתקיים למרות מצבו של החייב בהוצאה לפועל.

 

מקרים חריגים של הוצאה לפועל

חשוב לציין כי בעוד שקיימת אפשרות חוקית הן לרשם ההוצאה לפועל והן לשופט בית המשפט, שהם בעלי הסמכות לפטור חייב מחוב מזונות חלקו או כולו, סמכות זו מופעלת במקרים חריגים בלבד, ניתן לפנות לאורי גילת עו"ד הוצאה לפועל בעל הצלחות רבות לייעוץ אם המקרה שלכם נחשב לחריג. החלטות כאלה מבוססות בדרך כלל על בחינה מעמיקה של מצבו הכלכלי של החייב וההשפעה הפוטנציאלית על מקבלי המזונות.

 

מזונות ילדים – איך גובים אותם?

במקרה של חוב מזונות, המצב דומה. מזונות ילדים הם סוג של חוב מזונות שההפטר אינו חל עליו. לפיכך, גם לאחר סיום הליך מחיקת חובות, לנושה – בדרך כלל ההורה המשמורן של הילד או האפוטרופוס – נותרה הזכות לגבות את חוב המזונות.

תהליך גביית חובות המזונות לאחר סיום הליכי מחיקת חובות בהוצאה לפעול, משקף את התהליך שהיה מתבצע גם לולא הייתה מתרחשת פנייה להליך מחיקת חובות. אך לפנייה להליך חיונית כדי לסיים עם יתר החובות שלכם. לצד זה, ולאחר ההליך, עדיין ניתן לנצל את מנגנוני האכיפה הזמינים לחובות מזונות, כגון עיקול שכר או תפיסת נכסים.

 

דרכים לסיים הליכי הוצאה לפועל

  1. ביטול הוצאה לפועל: אם הליך מחיקת החובות בהוצאה לפועל הופסק עקב ביטולו, יכול הנושה לפעול לגביית חוב המזונות כאילו הליך פשיטת הרגל לא התקיים מעולם.
  2. פשרה או הסדר: במקרים בהם מסתיים הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל עקב פשרה, חוב המזונות אינו נכלל בהסדר זה. כך יכול הנושה להמשיך ולגבות את החוב.
  3. הפטר: במידה והליכי ההוצאה לפועל מסתיימים עקב מתן צו הפטר, חוב המזונות נותר בדרך כלל, למעט מקרים נדירים שבהם בית המשפט או הרשם נתן פטור.

 

הזכות לגביית חובות

מחקת חובות בהוצאה לפועל יכולה להעניק לחייב סעד מסוגים רבים של חובות, אך תשלומי מזונות לרוב אינם כלולים. מערכת המשפט נותנת עדיפות לתשלומים אלו על מנת להבטיח עמידה בהתחייבויות הכספיות בנושא דמי המזונות, גם נוכח מצוקה כלכלית של החייב, החוב זה גובר על החבות הרגילים, שמטופלים באמצעות הליך מחיקת חובת בהוצאה לפועל.

תשלום מזונות

אולי יעניין אותך גם

פירוק חברה
עריכת דין
הבנת פירוק חברה: מדריך מקיף

אם אתם שוקלים לגשת להליך של פירוק חברה, או שההליך נכפה עליכם, חשוב להבין את ההיבטים המשפטיים והמעשיים הכרוכים בתהליך. פירוק חברה יכול להיות תהליך

קרא עוד »
עורך דין רצח
עריכת דין
למה שאדם יפנה לעורך דין רצח?

אנו עדים בשנים האחרונות לעלייה משמעותית במספר האזרחים שמגלים באיחור כי עליהם לפנות אל עורך דין פלילי כדי להסתייע בו לאחר שביצעו רצח. עובדה זו

קרא עוד »